Studeranderätt och deltagarinflytande

Här kan du läsa Örebro Folkhögskolas studeranderättsliga standard. Denna standard beskriver de av skolans policyer, riktlinjer och rutiner som påverkar dig som studerande och din studiesituation på skolan. Syftet med denna studeranderättsliga standard är att du som studerande ska veta vad som förväntas av dig, men också vad som du kan förvänta dig av skolan.

Folkhögskola, liksom all folkbildning, bygger på delaktighet, frihet och frivillighet. Detta innebär att deltagarna ska ha inflytande över sin egen studiesituation men också över det gemensamma. Det finns flera forum på skolan där du som deltagare kan utöva ditt inflytande såsom mentorssamtal, utvärderingar, klass- och kursråd samt representation vid personalkonferens och styrelsemöten.

Folkhögskolorna Studeranderättsliga Råd (FSR)

Örebro Folkhögskola har anslutit sig till Folkhögskolornas Studeranderättsliga Råd (FSR). FSR är ett oberoende centralt råd som inrättas under 2011 med syfte att stärka studerandes rättsliga ställning. FSR tar emot och behandlar anmälningar från studerande som uttömt de möjligheter som finns inom skolan och som rör den studerandes rättsliga ställning gentemot skolan.

FSR prövar ditt fall och gör en bedömning utifrån vad som beskrivs i detta dokument. Rådet begär sedan in skolans yttrande i ditt ärende samt de dokument som rör ärendet och bedömer därefter om skolan fattat beslut i enlighet med de dokument som ärendet berör. FSR meddelar sedan skolan hur de anser skolan hanterat ditt ärende på ett riktigt sätt. Om FSR underkänner skolans agerande kommer ditt ärende omprövas i Örebro Folkhögskolas styrelses nästkommande sammanträde.

Mer information om FSR finns på: http://www.folkhogskola.nu/Om-folkhogskolan/Studerandes-rattigheter.
Du kan kontakta FSR genom e-post: fsr@folkbildning.net
eller handläggare Linda Rosén på telefon: 08-4124800.