Möt våra deltagare!

Vi frågade Astrid, Joakim, Levicia och Suha om de kunde berätta lite om sin tid på skolan!

Intervjuerna är från våren 2020

Porträtt.png

Astrid Risberg

− gick Allmän kurs 2016–2019 på Örebro folkhögskola

Berätta lite om dig själv!
− Jag bor i Örebro men är uppvuxen i Västmanland. Jag är musiker, sjunger, spelar gitarr och producerar väldigt mycket musik själv. Jag är utåtriktad, oblyg och ärlig som människa.

Hur kom det sig att du började på folkhögskola?
− Jag behövde få klart min gymnasiebehörighet, för jag hoppade av gymnasiet efter ett halvår när jag var 16. Det var för struligt i mitt liv under några år, så jag kunde inte gå kvar. När allting sen sakta började att falla på plats kände jag att jag ville studera och få det klart.

Folkhögskola var inte alls som jag tänkt mig. Jag trodde nog att det skulle vara mer som på gymnasiet. Jag kände mig så sedd här av dem som tog emot mig. Det var något nytt för mig! Under de år jag gick på Örebro folkhögskola så ändrade jag mitt perspektiv på hela livet. Jag tror att det är atmosfären, kontakten, bemötandet och relationerna man får! Med alla på skolan!

Vad var det bästa med att gå på folkhögskola?
− Det är nog att det är allra mest fokus på personen ifråga. Man blir sedd och man blir hörd – man har någonting att säga till om. Alla är på samma våglängd, fast det är lärare och deltagare. Det var det bästa, tyckte jag.

Hur tycker du att dina studier på folkhögskola har påverkat din framtid?
− Det kunde inte ha blivit bättre för mig när jag tog min examen. En annan sak som är bra med folkhögskola är att du inte blir bedömd i betyg för varje enskilt ämne utan att du får ett omdöme. Det ger utrymme för att man har så mycket mer att ge som människa. I framtiden vill jag utbilda mig till socionom. Jag ska göra skillnad, där jag vet att det behövs skillnad, för jag har själv varit liten och behövt den hjälpen. Det ska jag göra!

Porträtt4.png

Joakim Axling

− gick Fritidsledarutbildningen år 2015–2017 på Örebro folkhögskola

Berätta lite om dig själv!
− Jag jobbar som fritidsledare. Jag har precis blivit pappa för några månader sen, är gift och bor i Örebro. Jag håller på väldigt mycket med musik.

Hur kom det sig att du ville studera på folkhögskola?
− Jag ville bli fritidsledare. Det kände jag väldigt starkt. Jag jobbade lite med ungdomsevent och kände att jag ville jobba med ungdomar dagligen.

Vad var det bästa med din studietid?
− Det bästa var nog att man fick mycket tid att lära sig av varandras erfarenheter. Jag gillade också konceptet att vi hade seminarium. Man diskuterar fram det man har läst istället för att skriva ner det som ett klassiskt prov. Utbytet av erfarenheter mellan människor i olika åldrar var också något som gjorde det intressant. Jag tror att den äldsta i vår klass var 45 och att den yngsta var 19 år.

Hur tycker du att studierna på folkhögskola har påverkat din framtid?

− Jag tycker att de har påverkat min framtid väldigt positivt. Just för att jag hade ett mål att vilja bli fritidsledare. Hade inte folkhögskolan funnits så hade jag inte kunnat bli fritidsledare. Det har gjort att jag kan jobba med ett yrke som jag verkligen älskar att jobba med.

Porträtt2.png

Levicia Newman

− gick Lärjungaskolan 2017–2018 på Örebro folkhögskola

Hur kom det sig att du ville studera på folkhögskola?
− Jag hade flera vänner som rekommenderade folkhögskola för de trodde att det skulle passa mig med så mycket gemenskap och glädje. Jag valde ”folkis” för att få växa mer i mig själv, prata om livets stora och små frågor tillsammans med andra och formas av den gemenskapen.

Vad var det bästa med din studietid?
− Det där året var livsomvälvande! Där fick jag ifrågasätta sådant som jag trodde var självklart. Jag fick växa otroligt mycket, tillsammans med lärarna och vänner, både på och utanför lektionstid. När man är 20 år finns det många frågor om livet – vem man är, vad man ska göra. Här fick jag stötas och blötas med andra som också längtade efter att formas.

Hur tycker du att studierna på folkhögskola har påverkat din framtid?
− ”Folkis” har öppnat jättemånga dörrar för mig! Jag har fått lära känna nya människor som jag är väldigt glad över. Folkhögskolan gav mig en grund och stabilitet som jag idag är så tacksam över att få stå på!

Porträtt3.png

Suha Alnajar

− gick SMF och Allmän kurs år 2018–2019 på Örebro folkhögskola

Berätta lite om dig själv!
− Jag kom från Jordanien till Sverige 2003. Jag är positiv, glad och tycker om att vara med andra människor. Jag har gått studiemotiverande folkhögskolekurs (SMF), sen har jag studerat grundläggande på Örebro folkhögskola och nu har jag börjat en utbildning till barnskötare.

Hur kommer det sig att du började på SMF på Startpunkt?
− Ja, det var genom Arbetsförmedlingen. De skickade mig till Startpunkt och jag trivdes där jättemycket. Jag ska berätta att om man har ingenting att göra, ja, då kan man hitta rätt väg där! De hjälper dig mot rätt väg för att du ska nå ditt mål.

Vad var det bästa med din studietid på folkhögskola?
− De lärde mig jättemycket. De uppmuntrade elever. Det var inte stressigt. Det var annorlunda på SMF från andra kurser. Man trivs, känner sig trygg och man utvecklas.

Hur har dina studier på folkhögskolan påverkat din framtid?
− Det har påverkat min framtid. Jag har nått mitt mål att studera till barnskötare. Om man har ett mål – kom till Örebro folkhögskola. Det är så jag vill säga!