Vanliga frågor och svar

Jag vill komplettera mina gymnasiebetyg – kan jag göra det på Örebro folkhögskola?

Du kan studera på Örebro folkhögskola för att fullgöra dina gymnasiestudier. Om du gör det kan du skaffa dig behörighet till fortsatta studier på yrkeshögskola, högskola och universitet. Det som kan vara bra att veta är att folkhögskola är ett annan utbildningsform än t ex gymnasiet och Komvux. Detta innebär att vi jobbar med behörigheter och omdöme istället för betyg och meritpoäng. Men dessa utbildningsformer går att kombinera.

Jag är inte helt klar med mina studier på grundläggande nivå – kan jag söka till Allmän kurs på gymnasienivå ändå?

När vi antar till gymnasiekursen tittar vi på dina betyg i svenska, matematik, engelska och samhällskunskap. Det är ett krav att du har godkända betyg (grundskolenivå motsvarande åk9) i svenska och matematik. Det är bra, men inte ett krav, med godkänt i engelska och samhällskunskap.

Jag vill söka till Fritidsledarutbildningen. Vad krävs för att bli antagen?

Det första vi tittar på är om du är formellt behörig, dvs. att du har en yrkesexamen eller motsvarande samt godkänt i SV/SVA 2. Utöver det är det meriterande om du har ledarerfarenhet sedan tidigare. Dessutom är det också viktigt för oss att få träffa varje behörig sökande på en personlig intervju innan vi gör antagningen.

När öppnar ansökan?

Ansökan för höstterminen öppnar 1 februari!

Andra frågor? Skicka ett mail till oss så hjälper vi dig!