allmän kurs grundskolenivå

Allmän kurs grundskolenivå är för dig som vill genomföra studier på grundskolenivå för att sedan kunna söka arbete eller studera vidare på gymnasial nivå. Du kan gå ett till två år, beroende på din skolbakgrund. Varje kursdeltagare får en individuell studieplan.

På Allmän kurs studerar du tillsammans med andra vuxna i mindre grupper. Du har en mentor som tillsammans med dig ansvarar för dina studier. Din studieinsats på Allmän kurs bedöms inte genom prov. Därför är det viktigt att du är närvarande på lektionerna och deltar aktivt i diskussioner, redovisningar, praktiska övningar och grupparbeten.

Kursens upplägg och innehåll

Du läser tillsammans med din klass på ett gemensamt schema, måndag till fredag, 9 till 15. Studierna är på heltid vilket innebär totalt 40 timmar per vecka; 20 lektionstimmar i skolan plus tid för egenstudier. Under veckan läser du svenska, engelska, matematik och tema. Temat är en stor del av veckans arbete och det är där du möter de samhällsorienterande ämnena. Det tematiska arbetssättet väver samman ämnena till en helhet för att visa hur de hänger samman med varandra och med den värld vi lever i.

På Allmän kurs får du också tid för att prova på olika intresseområden såsom bollsport, friluftsliv, filmkunskap, kreativt skapande, sång, hejarklack, matlagning, yoga och liknande. Dessutom anordnar vi gemenskapsdagar, friluftsdagar och olika kulturella aktiviteter som är till för alla på skolan och som syftar till gemenskap och glädje.

En viktig del av tiden på Allmän kurs är att få utveckla förmågor du behöver som människa och som studerande.

Mål med kursen

• Att få kunskaper, färdigheter och förmågor som krävs för att klara nästa utbildningsnivå

• Att utveckla förmågan till självständigt lärande för att klara kommande studier, arbete och samhällsliv

• Att utvecklas som människa för god självkänsla, förmåga till eget ansvar och allmänbildning

Bra att veta

Kurslängd: ett till två år beroende på dina tidigare studieresultat och ditt mål med studierna

Dator: för att studera hos oss behöver du ha tillgång till en bärbar dator

Kostnader: 1000kr/termin för läromedel och annat studiematerial, skolgemensamma studieresor, kopiering, fika varje förmiddag samt försäkring (eventuellt kan det tillkomma kostnader någon studieresa och visst studiematerial)

Kursstart: 19 augusti 2024

Sista ansökningsdag: 15 april 2024

Intyg: På Allmän kurs grundskolenivå får du inte betyg i enskilda ämnen. Genom kursen kan du nå behörighet för fortsatta studier på gymnasienivå. Efter genomförd kurs får du tre intyg:

1. Skolans eget intyg med information om studiernas innehåll och om din tid på skolan

2. Folkhögskolornas gemensamma kunskapsintyg med information om hur länge du studerat på kursen samt vilka ämnesbehörigheter du blivit godkänd i.

3. Intyg om SeQF-nivå 2 som gör din utbildning jämförbar inom Europa och internationellt.

Antagningsvillkor

• Du ska ha förmåga att kunna ta till dig studier på grundskolenivå motsvarande årskurs 8-9. Därför behöver vi se dokumentation på kunskapsnivåer i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik som motsvarar lägst årskurs 7.

• Dokumentation över tidigare studieresultat kan vara betyg eller intyg från Sfi, grundskola, språkintroduktion, Komvux eller folkhögskola. Vi tar även emot intyg från lärare eller studievägledare om pågående studier (kontakta maria.norberg@orebrofolkhogskola.se för formulär)

• När din ansökan är komplett kallas du till en intervju som genomförs under maj-juni. Om du kommer till intervju får du en personlig kallelse via e-post.

Lyssna till vad tidigare deltagare har sagt om Allmän kurs hos oss!