Nu får alla vaccinera sig!

Nu kan alla över 18 år boka tid för vaccinering! Tack vare vaccinet kan vi mycket troligt ha undervisning på plats i skolan i höst!

Du kan boka tid på nätet: https://www.1177.se/Orebrolan/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/boka-eller-avboka-tid-for-vaccination-mot-covid-19/

Man kan även ringa och boka tid på 019-602 80 00 (öppet måndag-fredag 07.30-16.45).

Längtan efter mer

Vägen ut till Götabro är klädd i mjuk höstdimma och dagens första solstrålar. Om man har åkt den här vägen över Närkeslätten många gånger så vet man vilka kurvor som är extra snäva, ungefär var man möter länsbussen och vi känner igen tanten som går ut med hunden strax innan åtta.

Jag kan inte låta bli att tänka på alla som innan oss har åkt den här vägen. En del genom både höst, vinter och vår, en del framförallt under sommaren. På sommaren fylls Götabro och det närliggande Torpområdet av konferensdeltagare och festivalfirare. Så har det varit i många, många år, och inte ska väl ett år med pandemi sätta stopp för den där påtagliga längtan efter… mer.

På Götabro Bibelskolor får vi året om möta människor som väljer att ta en tid på bibelskola för att de längtar efter mer. Här finns en längtan efter att djupdyka i Bibeln, att upptäcka mer av vad Gud har skapat dem till och att låta sig älskas av den stora kärleken. Det är stort, ibland svindlande stort, att gång på gång få se vilken skillnad det kan göra att - om än bara för en vecka - stanna upp och kalibrera på nytt.

I korridoren hörs deltagarna på årets Lärjungaskola som sitter i smågrupper och högläser ur ett kapitel i Bibeln.
”Tänk att vi får göra det här på skoltid” får vi ofta höra i en tacksam ton från deltagarna. Ja, tänk att vi har möjligheten att erbjuda en sådan här skola!

3CA697C8-.jpg

I en annan korridor har en av lärarna fyllt en vagn med glass och rullar in i klassrummet då en uppmuntrande glasspinne behövs som allra mest. Det är den mörkaste tiden på året och en del av oss kämpar med att hålla energin uppe.

Vi är mitt i Vivalla centrum, där skolan bedriver Fritidsledarutbildning och Allmän kurs. Här möts människor som längtar efter att leda unga till en meningsfull fritid, som behöver läsa upp grunderna för att sedan läsa vidare till tandläkare, jurist eller till en sådan god lärare som deltagaren själv har fått möta. Här finns en längtan efter nästa steg, och för varje moment så finns där en lärare som hjälper varje unik deltagare vidare på resan mot det hon eller han siktar mot.

Förutom den där glassen så pågår ytterligare insatser för att göra november ljusare. Go-vember kallar vi det för, ett projekt som ska inspirera till att ta vara på det dagsljus som blir oss givet och röra på kroppen. Ett drag för att aktivt söka sig till ljuset och se att det nog finns mer mening med den här månaden än att gå ner sig i mörkret.

En radiojournalist möter en av våra deltagare i en intervju vid Go-vember-projektets start och det är påtagligt hur det har väckts ett engagemang hos oss alla.
”Jag försöker göra något åt saken och det skolan har kommit på nu är väldigt positivt” säger deltagaren som ett svar på hur vi ska motarbeta nedstämdheten som vi ser klänga sig fast psykiskt och mentalt i denna tid.

Här hörs en strävan mot en ljusare morgondag. Här finns en längtan efter… mer.

DSC_1301.jpg

På andra sidan stan finns vår tredje utbildningsenhet - Startpunkt. Här studerar, precis som på alla våra enheter, människor i spridda åldrar och nationaliteter. En del av dem har ganska nyligen kommit till Sverige och de står inför att lära sig det svenska språket och mer om det svenska samhället. En del studerar som en motiverande introduktion innan vidare studier.

Jag har aldrig gått in här utan att mötas av ett genuint leende. Här finns en påtaglig glädje och hunger hos både deltagare och personal runt att lära sig mer och lära sig nytt. Här syns så tydligt hur vi som folkhögskola får göra skillnad när vi är med och ser, lyssnar och tror på alla människor oavsett vilken punkt de kommer ifrån och vilken punkt de är på väg mot. Det är stort att höra berättelserna om hur Startpunkt får vara just den startpunkt som för en del är helt avgörande för framtiden.

Det finns en längtan efter mer, hos de allra flesta människor. Att som folkhögskola få vara med på den resan - från en dröm till en verklighet, från en liten vision till en stabil grund, från en aning till en övertygelse - det är en ynnest!

Vad längtar du efter?

Välkommen att vandra runt på vår hemsida och se om någon av våra utbildningar kan passa dig, kanske kan vi få vara med en bit på din resa!

//Julia Martinsson, kommunikatör

Go-vember 2020 - en poängjakt i jakt på rörelse och ljus!

Örebro folkhögskola startar nu initiativet GO-VEMBER, en poängjakt mellan klasserna på skolan där man samlar poäng genom att vara aktiv utomhus under de ljusa timmarna.

November brukar vara en månad som många ser som tråkig och grå. Örebro folkhögskola vill ändra mindset och få deltagare och personal att röra sig mer utomhus under den här månaden då de ljusa timmarna är färre. Allt för att få folk att må bättre och kanske till och med minska risken för depressioner.

Örebro folkhögskola utmanar även andra skolor att haka på. Exemeplvis genom att samla aktiva utomhusminuter under skoldagarna i november. Några förslag är walk and talk eller att peppa varandra att ta en lunchpromenad.

Följ gärna initiativet på instagram under @go_vember för tips och pepp.  Det här ska bli den bästa november någonsin!

Lyssna gärna på P4 Örebros inslag om GO_VEMBER.