Om skolan i Örebro

Örebro Folkhögskola i Vivalla och ute på Närkeslätten

Mitt i Vivalla centrum, ungefär fem kilometer nordväst om centrala Örebro, har Örebro Folkhögskola en av sina enheter. Här bedriver vi kurserna Allmän kurs och Fritidsledarutbildning.
Våra lokaler här är renoverade och ombyggda sedan några år tillbaka för att idag kunna möjliggöra att varje klass har sitt “hemklassrum”. Lokalerna är trivsamma, ljusa och öppna och här trivs både deltagare och personal.

Skolan är en dagfolkhögskola vilket innebär att skolan inte har något boende. Skolans deltagare har egna boenden i Örebro eller pendlar från någon av de kringliggande orterna.

Våra utbildningar Studiemotiverande folkhögskolekurs, Etableringskurs för nyanlända och Svenska från dag ett finns även de sedan hösten 2021 i Vivalla centrum. Tidigare bedrevs dessa utbildningar på en annan plats i stan, men nu är vi alltså under samma tak som Allmän kurs och Fritidsledarutbildningen. Vi är glada över möjligheten att ha utbildningarna på samma ställe och allt som det ger möjlighet till - här möts människor som har bott i Sverige längre och människor som nyligen kommit hit och det ger möjligheter till språkträning och spännande kulturmöten.

Ute på Götabro, på vackra Närkeslätten, bedrivs kurserna Lärjungaskolan, 26 dagar och Bibelterminen, samt en del kortare kurser. Här bor de flesta deltagare på internatet på gården. Om du vill läsa mer om Götabro gör du detta bäst på den egna hemsidan: gotabro.se

Om verksamheten

Under fliken Utbildningar hittar du information om våra olika utbildningar. Vill du hellre få en överblick över vår verksamhet i stort, så får du gärna läsa vår verksamhetsberättelse!

Om huvudmännen

- Skolan har tre huvudmän

Huvudmän för skolan är Evangeliska Frikyrkan (EFK)Baptistförsamlingen Immanuel och Filadelfiakyrkan i Örebro.

EFK är en församlings- och missionsrörelse som består av cirka 300 församlingar runt om i Sverige, med cirka 33 000 medlemmar. EFK är huvudman för tre folkhögskolor (Örebro Folkhögskola, Liljeholmens folkhögskola och Hyllie Parks folkhögskola), bedriver en teologisk högskola samt har ett stort internationellt arbete i över 40 länder.

Immanuelskyrkan har under hela sin historia präglats av många människors engagemang. Via Evangeliska Frikyrkan bedriver man ett stort internationellt arbete i, bland annat, Mellanöstern, Thailand och Sydafrika. Sången och musiken har alltid haft en framträdande plats, bland annat genom många körer – församlingen har allt ifrån barnkör till gospelkör och kortare körprojekt med olika teman.
Församlingen har stort utrymme och hjärta för unga människor, ett starkt socialt engagemang där man arbetar med matutdelning. Det och mycket mer. Dessutom bygger församlingen en ny kyrka på Södra Ladugårdsängen just nu!

Filadelfiakyrkans verksamhet vilar på två ”ben”: söndagens gudstjänst och gemenskapen i den lilla gruppen under veckan (husgruppen).
Utöver detta har församlingen en omfattande verksamhet med många olika samlingar från söndagsskola, scouter och konfirmationsgrupp till språkcafé, öppen kyrka och ungdomssamlingar.
Man har också ett stort internationellt engagemang i, till exempel, Japan, Indien, Nordafrika, Sydafrika och Sydamerika.

Skolans historia

Örebro Folkhögskolas historia

Örebro läns första folkhögskola startade med Landstinget som huvudman redan år 1873 och var en av Sveriges allra första folkhögskolor. Den första rektorn, Carl-Gösta Höglund, grep sig an folkbildningsarbetet med stor entusiasm.

Sen dess har det fortsatt så - med entusiasm och en stor dos kärlek för vad vi gör och skapar. Vi är stolta att få vara en skola med engagerade medarbetare och deltagare som tillsammans får upptäcka mer av livet och ta nya steg.

Vår berättelse är vacker. Klicka här för att läsa mer om Örebro Folkhögskolas historia.