OM utbildningen

Fritidsledarutbildningen är en 2-årig eftergymnasial yrkesutbildning som ger dig en fritidsledarexamen. Det är en utvecklande ledarskapsutbildning som syftar till att du ska kunna inspirera barn och ungdomar till en aktiv, trygg och meningsfull fritid.

Fritidsledarutbildningen är både teoretisk och praktisk och innehållet ligger nära den verklighet du kommer att möta. Utbildningen är tvåårig och finns på 22 folkhögskolor i landet. Skolorna följer en gemensam utbildningsplan för att säkerställa utbildningens kvalité och relevans för yrkesrollen. Samtidigt har varje skola en egen profil vilket erbjuder de studerande en särskild fördjupning inom profilområdet. Profilen på Örebro folkhögskola är hälsa och friluftsliv.

Skolorna utarbetar gemensamt det utbildningsbevis på genomgången fritidsledarutbildning som skolorna utfärdar, detta bevis är copyright-skyddat och utbildningen du läser på Örebro folkhögskola är dessutom certifierad till SeQF-nivå 5.

Utbildningens innehåll

Utbildningen är för dig som vill utvecklas som människa och ledare. Kurserna du läser syftar till att ge relevant och djuplodad kunskap som förbereder dig för yrkesrollen. Profilen hälsa och friluftsliv genomsyrar hela utbildningen och genom den ges du verktygen för att som ledare kunna utveckla och bedriva den typen av verksamhet på din framtida arbetsplats. Stora delar av kursen ges via praktiska moment såsom utövandet av olika typer av idrotter och estetiska uttryckssätt samt genom vistelser i skog och fjäll.

Följande studieområden ingår i utbildningen:

• Människans växande och livsvillkor

• Samhälle, fritidskultur och fritidsarbete

• Ledarskapsutveckling

• Fritidsarbetets metodik

• Fritiden som forskningsfält

• Hälsa och friluftsliv

• Arbetsplatsförlagt arbete (APL)

Antagningskrav

Grundläggande behörighet
3-årig gymnasieexamen eller motsvarande med behörighet för yrkeshögskola
Särskild behörighet
Svenska 2 eller svenska som andraspråk 2.

Erfarenhet av ledarskap/föreningsliv/arbete med barn och ungdomar är meriterande.

Ansökningsdatum

Ansökning till utbildningen som startar höstterminen 2024 är öppen från 2024-02-01 till 2024-04-15. Det går även bra att skicka in ansökan efter sista ansökningsdatum men din ansökan behandlas då som en så kallad sen ansökan och du hamnar på reservlistan.

Antagningsbesked ges tidigast 15 maj 2024.

Möt lärare och deltagare på Youtube

Se filmen om Fritidsledarutbildningen och hör deltagare och lärare berätta om vad det innebär att läsa på just en folkhögskola. Klickan på play-knappen nedan. Se fler filmer om skolan på vår Youtube-kanal.

Omfattning: 2 år (80 veckor)

Ansökan öppnar: 2024-02-01

Ansökan stänger: 2024-04-15

Utbildningen börjar: 2024-08-19

Utbildningen slutar: 2026-05-29

Studietakt: 100%

Utbildningens längd: 2 år (80 veckor)

Nivå: Eftergymnasial nivå

Bra att veta

Utbildningen sträcker sig över 2 år och är huvudsakligen schemalagd 4-6 timmar per dag. Det förekommer kvälls- och helgaktiviteter som är obligatoriska vid vissa tillfällen. Under speciella temaveckor kan utbildningen komma att förläggas till annan ort.

Kostnader: Aktuella kostnader i samband med kursen finns under Studieekonomi

Är du intresserad och vill veta mer om utbildningen?
Kontakta någon av oss på telefon eller via e-post!

Fritidsledarutbildningen är en del av Fritidsledarskolorna

Vad händer sen?

Fritidsledarskolorna gör årligen sedan drygt 20 år en undersökning för att ta reda på var de utbildade fritidsledarna tar vägen efter avslutad utbildning.

Det visar sig att de flesta har jobb! Läs en kortversion av den rapporten här: “Vart tog de vägen?”