Studieekonomi

Innan du börjar studera behöver du fundera över hur du ska finansiera dina studier. Allmän kurs, Fritidsledarutbildningen och Bibelskolorna är studiemedelsberättigande.
Du som är studerande kan alltså få studiemedel (bidrag och lån) under din studieperiod. All undervisning på folkhögskola är gratis men kostnader för litteratur, studieresor, material och eventuella internatkostnader tillkommer och varierar beroende på vilken kurs du läser.
Mer information om studiemedel och studiekostnader hittar du här på vår sida, hör gärna av dig om du har frågor.

KURSKOSTNADER

Allmän kurs

• terminsavgift 1000kr/termin täcker kostnader för studiematerial, vissa studieresor, vissa måltider, fika och kopiering (eventuellt kan det tillkomma kostnader någon studieresa och visst studiematerial)

• bärbar dator bekostar du själv

Fritidsledarutbildningen

• terminsavgift 1000kr/termin

• kurslitteratur ca. 4000kr totalt

• studieresor ca. 8500kr totalt

Götabro bibelskolor

Studiemedel

Allmän kurs, Fritidsledarutbildningen och Bibelkurserna är studiemedelsberättigande. Det innebär att du kan ha rätt till studiestöd.

Studiehjälp

Om du är under 20 år har du rätt till studiehjälp. Studiehjälp består av studiebidrag och ett inackorderingstillägg som vissa kan få. Studiebidraget får du automatiskt. Du behöver alltså inte skicka in en ansökan. Du får studiebidraget till och med vårterminen det år du fyller 20.

Inackorderingstillägget söks på särskild blankett.

Studiemedel
Du kan få studiemedel från och med höstterminen det år du fyller 20. Studiemedel består av bidrag och lån. Du väljer själv om du bara vill ansöka om bidraget eller om du vill låna också. Lånet måste du sedan betala tillbaka. Studiemedel måste du ansöka om.

Bidragsbelopp
Se CSN.

Hur länge kan du få studiemedel?
På gymnasienivå (Allmän kurs och Bibelskolor) kan du få studiemedel i 80-120 veckor, beroende på om du har gymnasiekompetens. På eftergymnasial (Fritidsledarutbildning) nivå kan få studiemedel 240 veckor vilket motsvarar ungefär 12 terminer.

När betalas pengarna ut och hur mycket får jag?
En utbetalningsplan skickas med ditt beslut och finns på ”Mina sidor” hos CSN. För mer information, besök CSNs hemsida.

Läsa mer om CSN?