Kurs för dig som är ny i Sverige

Vill du lära dig mer svenska?
Har du fått uppehållstillstånd?
Vill du lära dig mer om det svenska samhället?
Då kan Etableringskurs för nyanlända vara något för dig!

Hos oss får du möjligheten att träna svenska språket och få veta mer om hur det svenska samhället fungerar. Etableringskursen är en sex månader lång utbildning i samarbete med Arbetsförmedlingen, som vänder sig till personer som omfattas av etableringsuppdraget.
Vi möter varje person utifrån behov och gör en plan tillsammans med dig då du börjar.

Vi arbetar i mindre grupper så du får chansen att stärka dina språkkunskaper samtidigt som du läser arbetsmarknads- och samhällsorientering.
Vi gör studiebesök och utflykter för att undersöka utifrån nyfikenhet och intresse.
Vi arbetar med den egna hälsan.
Efter kursen får du ett kompetensintyg och en SYV-plan som ska som ska kunna ligga till grund för validering för fortsatta studier på folkhögskola eller inom Komvux.

Bra att veta

Etableringskursen har sina lektioner i våra lokaler i Vivalla centrum.

Kursen är en heltidskurs måndag – fredag.

FÖR MER INFORMATION OM etableringskurs för nyanlända:

Asimina Diamanti, samordnare
asimina.diamanti@orebrofolkhogskola.se